資料4 p1 United Nations Committee on the Rights of Persons with Disabilities Dialogue with Japan (22 August 2022) Jun Ishikawa Opening Remarks Thank you, Madam chair. Commission on the Policy for Persons with Disabilities that I chair is the officially pointed Independent monitoring mechanism. I will address three major concerns from our monitoring. Our first concern is regarding article 12. Regime shift from substituted decision making to supported decision making is not yet officially considered. Equal recognition of persons with disabilities before the law is restricted by the Adult Guardianship system. Under the current system, persons with disabilities who are judged to lack the capacity to appreciate right or wrong are restricted from exercising legal capacity, even if they have mental capacity and can enjoy exercising legal capacity if appropriate support is provided. Our second concern is regarding article 14. In Japan the number of psychiatric beds is outstandingly large. The average length of stay in psychiatric hospitals is outstandingly long. Involuntary admissions have reached the same number as voluntary admissions. The majority of involuntary admissions are medical care and protection admission. The medical care and protection admission is a unique system in which patients are forcibly admitted to a psychiatric hospital, even if there is neither a risk of self-injury nor of causing harm to others, as long as their families agree with the decision made by designated psychiatrists. The number of people undergoing physical restraints in psychiatric care has doubled in the past 20 years. Restraint in mental care and in-patient facilities can be applied to persons with psychosocial disabilities, persons with dementia and persons with behavioral disorders even when these measures are not necessary as emergency measures or measures of last resort. No specific roadmap to abolish such practices has been developed. Our third concern is regarding article 24. The definition of inclusive education system by the government of Japan includes special needs education school. The number of children and students enrolled in special needs education schools and special needs education classes continues to increase. Paradigm shift from separate education to inclusive education is further required. Measures to provide reasonable accommodation and individualized support at regular classes are still limited. I hope the constructive dialogue today and tomorrow will be very fruitful. Thank you. p2 【日本語訳】 障害者権利条約政府報告審査における石川委員長の冒頭ステートメント 議長、ありがとうございます。 私が委員長を務める障害者政策委員会は、独立したモニタリング・メカニズムの役割を担っています。 私たちのモニタリングの中で、3つの大きな懸念事項を取り上げます。 最初の懸念は、第12条に関するものです。 代理決定から支援決定へのパラダイムシフトは、まだ公式に考慮されていません。 成年後見制度によって、障害者が法律上平等な扱いを受けることが制限されています。 現行制度では、たとえ精神能力があり、適切な支援が提供されれば法的能力を発揮することができる障害者であっても、善悪を判断する能力がないと判断された場合、法的能力の発揮が制限されます。 第二の懸念は、第14条に関するものです。 日本では、精神科の病床数が突出して多いです。 また、精神科病院の平均在院日数も群を抜いて長くなっています。 非自発的入院は、自発的入院と同じ数に達しています。 非自発的入院の大半は医療保護入院です。 医療保護入院とは、自傷他害の恐れがなくても、精神保健指定医の判断に家族が同意すれば、強制的に入院させるという独特の制度です。 精神科医療において身体拘束を受ける人の数は、この20年間で倍増しています。 精神科医療・入院施設における化学的拘束を含む身体拘束は、精神障害者や認知症患者に対して、緊急措置や最後の手段として必要でない場合にも適用されています。このような問題を解決するための具体的なロードマップは作成されていません。 3つ目の懸念は、24条に関するものです。 日本政府によるインクルーシブ教育システムの定義には、特別支援学校も含まれています。特別支援学校や特別支援学級に在籍する児童・生徒の数は増加の一途をたどっています。分離教育からインクルーシブ教育へのパラダイムシフトが遅れています。通常学級での合理的配慮や個別支援の取り組みは限定的です。 今日と明日の建設的な対話が実り多いものになることを期待しています。