参考資料
参考資料7-3 障害者権利委員会による事前質問事項(部分訳)
List of issues in relation to the initial report of Australia,
adopted by the Committee at its ninth session (15-19 April 2013)211
(オーストラリアの最初の報告に関する事前質問事項、委員会第9回会合採択)
B. Specific Rights
National implementation and monitoring (art. 33)
48. Please evaluate the direct consultations held with people with disabilities, in particular those with intellectual and/or psychosocial disabilities, in the preparation of the ratification procedure, and provide the framework for cooperation between Government and organizations of/for persons with disabilities in the national implementation and monitoring of the Convention. Please also specify if people with intellectual or mental and/or psychosocial disabilities are directly consulted and engaged (paras. 212-213).
48. 批准プロセスの準備に当たって、障害者、特に知的障害者又は心理社会的障害者と開催した直接協議(direct consultations)を評価してください。そして、条約の国内実施と監視に当たって、政府と障害者のあるいは障害者のための組織との間で提携するに当たっての枠組みを教えてください。もし知的あるいは精神的又は、心理社会的障害を持つ人々が直接助言を行っていたり、関与していたりする場合はそれを明記してください。(パラグラフ212-213)
List of issues in relation to the initial report of Australia,
adopted by the Committee at its ninth session (15-19 April 2013) Addendum
Replies of Australia to the list of issues(30 July 2013)212
(オーストラリアの最初の報告に関する事前質問事項 補遺 事前質問事項への応答)
National implementation and monitoring (art. 33)
Reply to the issues raised in paragraph 48 of the list of issues
207. The Australian Government consulted widely on the ratification of the Convention. Disability-sector NGOs and representatives of the disability sector were among 200 plus invitations issued to participate. The consultation was also open to the public. A grant of $A50,000 was provided by the Australian Government to the Australian Federation of Disability Organisations to assist with disability sector consultations. The Organisation’s role was to assist the Government by providing advice on aspects of the consultations and reporting on the sector’s views.
207. オーストラリア政府は条約の批准に当たって広範囲な協議をした。200以上の障害者関連NGOやその代表者たちが参加を打診された(were among 200 plus invitations issued to participate)。また、協議は公開された。50,000オーストラリアドルの助成金が障害者分野の協議を支援するため、オーストラリア政府によって、障害者組織のオーストラリア連盟(the Australian Federation of Disability Organisations)へ供与された。この組織の役割は、協議の際アドバイスを提供し、部門の見解を報告することで、政府を支援することであった。
208. The National Disability Strategy aims to ensure that principles underpinning the Convention are incorporated into policies and programs affecting people with disability. The National Disability Strategy Implementation Reference Group was established in June 2012 to provide collaborative and expert advice and information to Government on issues relating to the implementation of the Strategy. The Reference Group comprises equal representation of members of the National People with Disabilities and Carer Council and National Organisations Representing People with Disability, their carers and families to help ensure that the views of people with disability are heard in the implementation of the Strategy. The National Disability Strategy Implementation Group’s Indigenous Working Group, made up of key Indigenous and disability stakeholders, has been established to provide advice to the Australian Government on a national Closing the Gap target for increased access to specialist disability services and support for Indigenous people with disability in the context of the introduction of DisabilityCare. An interim report is expected by mid-July 2013.
208. 国家障害者戦略の目的は、条約を支える諸原則を障害者に影響を与える政策やプログラムに組み込むことである。国家障害者戦略実施レファレンスグループは2012年6月に設立され、戦略の実施に関連する問題について、共同の専門的な助言や情報を政府に提供している。レファレンスグループは、戦略の実施に当たって障害者の見解が聴取されることを保障するために、国家障害者・介護者評議会や、障害者、介護者、家族を代表する国内組織(national Organisations Representing People with Disability, their carers and families)のメンバーと同じ代表(権)を包含している(The Reference Group comprises equal representation of members of…)。 国家障害者戦略実施グループの先住民の作業部会は、先住民(key Indigenous)と障害についての鍵となる関係者からなり、「障害ケア(DisabilityCare213」の実施との関係で、先住民の障害者が専門家による障害者サービスを利用する機会やサポートを増やすことを目的とした国内(政策)の格差解消のターゲットについて、オーストラリア政府へ助言を提供するために設立された。中間報告は2013年の7月中旬に提出予定である。
209. The National People with Disabilities and Carer Council also provides advice and information to Government on the implementation of the National Disability Strategy and on issues affecting people with disability, their families and carers in Australia. Its membership includes people with lived experience of disability, including intellectual and psychosocial disability.
209. 国家障害者・介護者評議会はまた、国家障害者戦略の実施とオーストラリア内の障害者、家族、介護者に関する問題について政府に助言と情報を提供している。そのメンバーは、知的、心理社会的障害を含めた、現在障害を有している人々を含んでいる。
210. In addition, the Australian Government provided funding to support the development of the Disability Rights Now Civil Society Shadow Report on the Convention, and to facilitate civil society attendance at committee sessions relating to Australia.
210. 加えて、オーストラリア政府は条約に関するDisability Rights Now Civil Society Shadow Reportの作成を支援し、またオーストラリアに関連する(国連の)委員会のセッションへ市民社会が出席するのを容易にするための資金を提供した。
211 http://tbinternet.ohchr.org/_layouts/treatybodyexternal/Download.aspx?symbolno=CRPD%2fC%2fAUS%2fQ%2f1&Lang=en
212 http://www.ohchr.org/Documents/HRBodies/CRPD/10thSession/CRPD-C-AUS-Q-1-Add1_en.doc(Word形式)
213 オーストラリアの福祉制度名